Pátek 16. 4., čtvrt na tři ráno.
V parku u staré budovy kladenského gymnázia se shromažďují hloučky mladých lidí.
Bezdomovci?
Poslední opozdilci opouštějící zavírající restaurační zařízení?
Na to ale nevypadají.
Že by se studenti gymnázia už nemohli dočkat začátku výuky?
Těsně před půl třetí se ovšem objevuje zájezdový autobus. Všichni nastupujeme.
Fyzikální výlet může začít.
Počátek všeho byl téměř před rokem, kdy náš generální sponzor, ECKG Kladno, finančně podpořil projekt "Získávání zájmu studentů o přírodovědné a technické obory". Přírodní vědy, fyzika, chemie, technika... Nikdo nepochybuje, že bez nich se lidé ve 21. století neobejdou. Ale pro mnoho studentů se tyto tak úžasné poznatky transformují do neoblíbených "vzorečků", rovnic nebo pouček. Co s tím? Jednou z možností je představit vědu a techniku trochu jinak, třeba návštěvou interaktivních expozic. Nejbližší je v Deutsches Museu v Mnichově. Kdo ho navštívil, chválou nešetří, a tak jsme - po nezbytných přípravách - vyrazili.
Zájem byl veliký, museli jsme vybírat, aby se do jednoho autobusu vešli všichni ti, kteří svůj zájem o fyziku projevují i něčím navíc, například účastí v olympiádách, jiných soutěžích nebo návštěvou výběrových seminářů na škole.
Více než čtyřsetkilometrová cesta nám utekla bez problémů, díky šikovnému panu řidiči firmy Lamer jsme i Muzeum našli hned na první pokus. U pokladny se malinko divili, že "až z Čech", a pak už zbývalo jediné – vybrat si, co koho zajímá, a dívat se, divit se, zkoušet si některé pokusy sami a snažit se toho stihnout do pěti odpoledne co nejvíc.
Je libo prohlédnout si důl? Uhelný? Rudný nebo solný? Zlatý? Vlaky? Lodě? Letadla? Víte, proč pluje plachetnice? Vyzkoušeli jste si sílu, kterou dokážete skasávat plachty? Je libo pravou indiánskou kanoi nebo benátskou gondolu? S čímže to Kolumbus objevoval Ameriku? A byli jste někdy v pilotní kabině Boeingu? V kabině spacelabu? Poměřili jste se s raketou V2? Jak je to s překonáním rychlosti zvuku? Jak to vypadá v aerodynamickém tunelu?
Nevěříte, že se Země opravdu otáčí? Běžte se podívat na Foucaultovo kyvadlo.
Co dokáže zvuk a světlo? Jak je dovedeme "chytat" a reprodukovat? Co je to laser, hologram...?
I chemici si přijdou na své, mohou si spustit ukázky různých reakcí.
A co teprve moderní fyzika. Co se děje uvnitř atomů, mezi nimi, kdo a jak odkrýval dnes už "školní" střípky pravdy o přírodě? Slyšeli jste o kosmickém záření? Pojďte se na ně podívat do mlžné komory.
Všechno se to stihnout prostě nedá, něco si necháme na příště.
Je půl šesté, musíme domů. Ještě poslední fotografie, porovnávání zážitků.
Sbohem, Mnichove, plný jara a sluníčka. (A z věže muzea prý byly vidět Alpy.)
Pátek 16. 4., čtvrt na dvanáct večer. V parku u staré budovy kladenského gymnázia se shromažďují hloučky rodičů čekajících na své mladší ratolesti. Přijedou v pořádku? Nebudou moc unavení? Stálo to vůbec za to?
Přijíždí autobus a vyklápí své poněkud rozespalé, ale dobře naladěné pasažéry.
"Tak už jsme tady. Mami, tati, bylo to super!!!"
Určitě si to za čas zase zopakujeme.
22. dubna 2004
Mgr. Věra Scheirichová (seznam cz alt64 verasch)
Fotografie