KA3 exkurze
Jednodenní exkurze - fyzika: Jaderná elektrárna Dukovany a přečerpávací elektrárna Dalešice
Termín konání: 20. 9. 2012
Lektor: RNDr. Ivana Čápová, RNDr. Vít Doležel, Mgr. Jitka Hanušová
Počet účastníků: 40 (žáci O6 a zájemci fyzikálního semináře 3. a 4. ročníku)
Žáci byli v informačním centru seznámeni s činností jaderné elektrárny Dukovany (fyzikální princip výroby elektrické energie v jaderném reaktoru, otázka bezpečnosti, význam, další zdroje elektrické energie a jejich výhody a nevýhody). Prezentace byla pracovníky informačního centra pěkně připravena. Bohužel jsme však nebyli vpuštěni do žádného prostoru vlastní elektrárny, což kritizovali i někteří žáci.
Přečerpávací elektrárnu Dalešice jsme si prohlédnout mohli – viděli jsme obě nádrže, turbínu, prostory elektrárny s potrubím, řídící centrum a další prostory provozu elektrárny.
Hlavním výstupem byla příprava pracovního listu studenty, jehož obsahem byly informace vyplývající z popisu naučné stezky a vlastní postřehy. Tento materiál bude využitelný při další návštěvě tohoto území jinými studenty.
Exkurze byla pro většinu žáků přínosná, pro účely jednodenní exkurze jsou však obě elektrárny příliš vzdálené.
Dvouenní exkurze - botanika, zoologie (NP Šumava)
Termín konání: 25. 9. - 26. 9. 2012
Lektor: Mgr. Jaroslava Klibániová, Mgr. Jindra Mourková
Počet účastníků: 40 studentů - třídy 3.B a vybraní studenti 3. a 4.ročníku zaměřených na biologii
Hlavním cílem exkurze je bezpochyby přímý kontakt účastníků s živou horskou krajinou. Při exkurzi měli žáci příležitost setkat se s horským lesem, rašeliništi či loukami po stránce zoologické a botanické. Dále se seznámili s historickými souvislostmi vývoje krajiny a v ní žijících lidí.
Prostředí Národního parku Šumava se navíc nabízí jako výukový prostor pro diskuze o ochraně přírody obecně a o jejích konkrétních, často problémových a konfliktních způsobech řešení. V rámci exkurze byly navštíveny horské smrčiny na hoře Tetřev a v oblasti pramene Vltavy. Žáci měli možnost sledovat vývojová stádia horského smrkového lesa v bezzásadových oblastech i po různých typech zásahů proti lýkožroutu smrkovému. Žáci navštívili rašeliniště Jezerní slať a Chalupská slať, kde se seznámili s typickými druhy rostlin a zvláštní stavbou tohoto ekosystému. Historie osídlení Šumavy a vlivu člověka na lesní a nelesní ekosystémy byla demonstrována na příkladu obcí Kvilda a Horská Kvilda a zaniklé obce Bučina. V rámci exkurze žáci navštívili rybí líheň v Borových Ladech, kde se seznámili s detaily z vývojového cyklu ryb, s problémy ochrany a s typickými zástupci pstruhového a lipanového pásma našich řek. Žáci měli možnost pozorovat ryby v chovných náhonech a rybníčcích, kde se naučili rozeznávat tyto druhy v přírodních podmínkách.
Žáci pracovali ve 2–3 členných skupinách na předem zadaných úkolech.
Terénní exkurze v oblasti NP Šumava představuje po tématické stránce široký záběr zasahující v rámci RVP od biologie rostlina a živočichů po ekologii. Informace byly podávány v mezioborových souvislostech s dějepisem, občanskou naukou a zeměpisem.
Jednodenní exkurze - biologie EVVO – Křivoklátsko
Termín konání: 4. 6. 2012
Lektor: Veronika Nedvědová, Věra Libovická
Počet účastníků: 25 žáků ze semináře experimentální biologie
Žáci se zúčastnily exkurze v CHKO Křivoklátsko. Absolvovali naučnou stezku Bradatka, na které si prakticky ověřili své znalosti terénní přírodovědy a zopakovali si zástupce fauny a flory daného území. Exkurze byla zaměřena na organismy vyskytující se v blízkosti vod a na stráních lemujících kaňon řeky Berounky.
Hlavním výstupem byla příprava pracovního listu studenty, jehož obsahem byly informace vyplývající z popisu naučné stezky a vlastní postřehy. Tento materiál bude využitelný při další návštěvě tohoto území jinými studenty.
Jednodenní exkurze – Kokořínsko
Termín konání: 25. 5. 2012
Lektor: Mgr. Jaroslava Klibániová, Mgr. Blanka Berdychová
Třída: 2.C
Žáci se seznámili s specifickou geomorfologiií, faunou a flórou kokořínska. Měli možnost pozorovat důsledky eroze (kaňony, skalní poličky, skalní města). Studovali společenstva mokřadů v okolí říčky Pšovky. V Kokořínském dole viděli důsledky „teplotní inverze“ a s ní spojeného zvratu vegetačních pásem. Při prohlídce kokořínského hradu se žáci seznámili s historií lokality.
Žáci vytvořili z pořízené fotodokumentace prezentaci, kterou dále využili ve výuce biologie.
Jednodenní exkurze – Polabí
Termín konání: 16. 5. 2012
Lektor: Mgr. Ladislav Cypris, Mgr. Blanka Berdychová
Třída: 3.A
Žáci se v rámci exkurze seznámili krajinou, geologickou minulostí, historií, faunou a flórou polabské roviny v okolí Poděbrad a Rožďálovic. Pozorovali vodní ptactvo a dravce na rybnících Žehuň, Hasina, Zrcadlo. Měli možnost zahlédnout našeho největšího dravce orla mořského. Porovnali různé způsoby hospodaření v okolí rybníků a jejich dopad na faunu a flóru.
Žáci také navštívili svědecký vrch Chotuc, který je významným prvkem v krajině poděbradska a lužní les Libický luh.
Jednodenní exkurze - biologie EVVO – ČABÁRNA
Termín konání: 11.5. 2012
Lektor: Veronika Nedvědová, Věra Libovická
Počet účastníků: 25 studentů třídy 02 – sekunda
Žáci se zúčastnily exkurze na Čabárně, kde se seznámili se živočichy žijícími ve vodě a jejím okolí. Rostliny rostoucí v blízkosti rybníků určovali a popisovali v laboratoři biologie.
Návštěva AVESu byla komentovaná, s průvodcem, který popsal způsob péče o handicapované a poraněné živočichy a seznámil žáky s chovem domácích zvířat- původně českých plemen.
Jednodenní exkurze – Český kras
Termín konání: 7. 5. 2012
Lektor: Mgr. Jaroslava Klibániová, Mgr. Blanka Berdychová
Třída: O3
V rámci exkurze absolvovali žáci 3 trasy. První vedla ke kostelíku v obci Tetín, odkud je krásný výhled na údolí Berounky. Studenti se zde seznámili s geologií a historií oblasti, pozorovali vliv dopravních staveb a městské aglomerace ráz krajiny.
Druhá trasa vedla po naučné stezce Zlatý Kůň z Lomu na Kobyle přes Houbův lom ke Koněpruským jeskyním. Studenti na této trase pozorovali společenstva suchých trávníků a skalnatých stepí. V Houbově lomu hledali úlomky vápence s otisky druhohorních lilijic, mechovek a hlavonožců. U vyhlídky na velkolom Čertovy schody studenti diskutovali o způsobech rekultivace po těžbě a o hrozbě těžby břidlicového plynu.
Třetí trasa vedla od obce Zdejcina přes bývalé keltské opidum do Stradonic. Zde se studenti seznámili s historií lokality.
Nalezený geologický materiál obohatil školní sbírky.
Exkurze organická chemie – Pivovar Krušovice
Termín konání: 30. 4. 2012
Lektor: Mgr. Vlaďka Englišová
Počet účastníků: 107 žáků z druhých ročníků, z toho 8 žáků ze semináře z chemie (3. roč.)
Časová dotace: 3 hodiny
Žáci absolvovali prohlídku Krušovického pivovaru, který je proslaven svoji dlouholetou tradicí. Průvodce zahájil prohlídku seznámením s historií tohoto pivovaru a následně žáci procházeli provozem s odborným výkladem. Chronologicky postupovali celou výrobou – viděli varné nádoby, plnící linky, přičemž průvodce vysvětloval technologii výroby piva. Zajímavé bylo pro žáky seznámení s původem a vlastnostmi surovin pro výrobu. Vzhledem k věku studentů nebylo možné objednat degustaci piva. Na závěr exkurze jsem získala vzorek piva, který bude využit v hodinách laboratorních cvičení. Rozbor piva z Krušovic byl proveden ve školní laboratoři 7. 5. 2012.
Exkurze se zpracováním výstupů – Anorganická chemie: Koněprusy
Termín konání: 18. 4. 2012
Lektor: RNDr. Lenka Absolonová
Počet účastníků: 104 žáků z prvních ročníků, O5 a O6
Časová dotace: 3 hodiny
Cílem exkurze bylo seznámení žáků s krasovými útvary, jejich vznikem a vývojem. Žáci absolvovali prohlídku Koněpruských jeskyní s odborným výkladem průvodce. Vzhledem k ročnímu období a příznivému počasí se žáci seznámili i se vzácnou květenou krasu (koniklec luční černý, mochna, …). Při odchodu z jeskyní žáci odebrali vzorky vápence a v následujících hodinách laboratorních cvičení provedou rozbor vápence s cílem stanovit obsah uhličitanu vápenatého v odebraném vzorku (viz metodika „Obsah vápence ve vzorku horniny“ – 25. 4. 2012).
Exkurze biochemie – Cukrovar a lihovar DOBROVICE
Termín konání: 11. 4. 2012
Lektor: RNDr. Marie Dvořáková
Počet účastníků: 110 žáků ze třetích ročníků
Časová dotace: 3 hodiny
Žáci 3.ročníků absolvovali návštěvu Dobrovického muzea cukrovarnictví a návštěvu lihovaru. Protože exkurze proběhla v době mimo řepnou kampaň, neviděli žáci cukrovar v provozu. Viděli pouze část technologických zařízení a shlédli film o historii a provozu cukrovaru. Prošli provozem lihovaru, viděli vápenku a čistírnu odpadních vod.
Exkurze měla doplnit teorii probíranou v hodinách a vzorky surového cukru a vápence budou využity v hodinách laboratorních cvičení (7. 5. 2012 v laboratorních cvičeních Experimentální chemie).
Jednodenní exkurze - biologie – Toulcův dvůr
Termín konání: 12. 3. 2012
Lektor: Mgr. Jaroslava Klibániová, Mgr. Blanka Berdychová
Počet účastníků: 25 studentů třídy 04 – kvarta
Cílem exkurze bylo prověření znalostí studentů z geologie formou hry. Studenti se ve výukovém programu: „Není kámen jako kámen“ seznámili s minerály a horninami pomocí prožitků a smyslů. Sledovali cestu kamene od jeho vzniku v zemské kůře až po využití člověkem. Vlastním pozorováním a pokusy se sami naučili poznávat jednotlivé horniny a nerosty. Studenti pracovali ve skupinách. Závěrečná soutěž mezi skupinami prověřila znalosti studentů a schopnost pracovat v týmu.
Exkurze se zpracováním výstupů - biologie Exkurze EVVO – ČABÁRNA
Termín konání: 18.1. – 20.1.2012
Lektor: Mgr. Lenka Smyčková
Časová dotace: 2 učitelé x 3 hodiny příprava + 2 učitelé x 7 hodin výuka nad rámec pracovní doby – 20 hodin
V daném termínu jsme se studenty absolvovali třídenní exkurzi s ubytováním a stravováním v Ekologickém naučném středisku na Čabárně. První den jsme došli k větrným elektrárnám, probrali jsme problematiku obnovitelných, neobnovitelných zdrojů a úskalí využití alternativních zdrojů. Odpoledne jsme navštívili Záchranou stanici. Druhý den jsme absolvovali výukový program Příroda v zimě a Meteorologie. Poslední den jsme uspořádali azimutový závod a prohlédli jsme si zázemí nízkoenergetického domu. Jako výstup studenti vytvoří ve skupinové práci postery a budou prezentovat na téma Rostliny a živočichové v zimě a dále připravují materiály na téma nízkoenergetické a pasivní domy, využijí informace z medií a z exkurze.