KA6 dílny
Fyzika – Vyrob si elektromotor
Termín konání: 26. 6. 2012
Lektor: RNDr. Ivana Čápová, Mgr. Lucie Pelikánová
Počet účastníků: 27 (žáci 9. ročníku ZŠ Amálská)
Zde naleznete odkazy na materiály, které byly v dílně používány.
- elektromotory_PL.pdf – pracovní list k dílně
- elektromotor_teorie.pdf – krátký článek o historii elektromotorů
- elektromotor_navod.pdf – návod na výrobu elektromotoru
- elektromotory_test.pdf – kontrolní test
- elektromotory_test_reseni.pdf – řešení testu
Další studijní materiály
- Pradědeček elektromotor (3 pól) – článek o historii elektromotorů
- Pradědeček elektromotor 2 (3 pól) – článek o historii elektromotorů pokračování
- Stejnosměrný elektromotor – článek a návod na výrobu elektromotoru
- Český vynález mění historii letectví. – aktuální zajímavost TV Nova
Applety a videa
- Magnetická (Lorentzova) síla – fyzikální applet
- Závit s proudem v magnetickém poli – fyzikální applet
- Homopolární motor – video s návodem
Chemie – dílny II. Základní laboratorní techniky II. Koncentrace konzumního octa
Termín konání: 23. 5. 2012 od 9:40 do 11:40 a dne 30. 5. 2012 od 9:40 do 11:40
Lektor: Mgr. Marie Dvořáková, RNDr. Lenka Absolonová
Časová dotace: 2 x 2 hodiny
Dílny absolvovali žáci 9. třídy ZŠ Amálská v Kladně. V průběhu 2 hodin si vyzkoušeli práci v chemické laboratoři, kde provedli volumetrické stanovení obsahu CH3COOH v octu. Při práci si žáci zopakovali praktické provedení filtrace při odbarvování octa. Seznámili se s prací s hustoměrem při měření hustoty octa. Naučili se používat titrační aparaturu a indikátory. Zopakovali si neutralizační reakci a její význam pro acidobazické titrace. Při výpočtech si zopakovali pojem mol, molární a procentická koncentrace roztoku a molární hmotnost. Výsledek svého měření porovnali s informací na obalu octa. Případné neshody experimentálního stanovení a údaje na octu vysvětlili.
Z dílen si žáci odnesli pracovní listy.
Chemie – dílny I. Základní laboratorní techniky I. Izolace kyseliny acetylsalicylové z Acylpyrinu
Termín konání: 15. 5. 2012 od 9:40 do 11:40 a dne 29. 5. 2012 od 9:40 do 11:40
Lektor: RNDr. Lenka Absolonová, Mgr. Marie Dvořáková
Časová dotace: 2 x 2 hodiny
Dílny absolvovali žáci 8. třídy ZŠ Amálská v Kladně. V průběhu 2 hodin si vyzkoušeli práci v chemické laboratoři, kde provedli izolaci složky (kyseliny acetylsalicylové) ze směsi látek (tableta Acylpyrinu) s využitím rozpouštění, filtrace a odpaření rozpouštědla. Žáci si vyzkoušeli práci s třecí miskou a s tloučkem, seznámili se se semimikrosoupravou, s nálevkou s fritou a využitím těchto pomůcek. Během laboratorní práce žáci využili digitální váhy a z naměřených hodnot vypočítali obsah účinné složky v tabletě. Tento výsledek porovnali s informací o obsahu účinné složky na obalu léku. Případné neshody experimentálního stanovení a údaje na léku vysvětlili.
Z dílen si žáci odnesli pracovní listy.
Dílny „Kurz mikrofotografie“
Termín konání: 4.4. 2012 od 8:50 a dne 11.4. 2012 od 8:50
Lektor: Mgr. Ladislav Cypris, Mgr. Blanka Berdychová
Časová dotace: 2 x 2 hodiny
Dílny absolvovali žáci 3. a 8. třídy ZŠ. V průběhu 2 hodin si vyzkoušeli práci v moderní biologické laboratoři. Mikroskopovali preparáty: bezové duše, listu měříku, trichom hlošiny úzkolisté a kopřivy dvoudomé, klíštěte obecného a šupiny motýlího křídla. Žáci 3. třídy si zopakovali učivo o lidském těle na anatomických modelech.
Z dílen si žáci odnesli pracovní listy a několik mikrofotografií.
Dílny pro žáky základní školy: Znáte je?
Termín konání: 4.4. 2012 od 8:50 a dne 11.4. 2012 od 8:50
Lektor: Mgr. Lenka Smyčková, Mgr. Dáša Kadlecová
Časová dotace: 2 x 2 hodiny
Dílny pochycují zájem žáků ZŠ studium přírodovědných oborů a seznamují je s možnostmi studia na naší škole. Ve skupinách jsme seznámili žáky se sbírkami naší školy. Při prezentaci nám pomáhali naši studenti, kteří mají zájem o biologii a o práci s dětmi, pravidelně se účastní olympiád, jsou členy přírodovědného semináře a ve sbírkách se dobře orientují. Návštěvníkům bylo popsáno mnoho druhů ze sbírek, včetně různých zajímavostí.
Zájemci si mohli dokonce rukama sáhnout na vybrané exponáty, a tak vnímat exkurzi více smysly. Kdo z vás měl ruku v kapse u klokana nebo si pohladil žraloka či tuleně?
Na závěr jsme jako soutěž nechali návštěvníky vyplnit kvíz v podobě křížovky, který také použijeme jako metodiku pro naše studenty nižšího gymnázia. Návštěvníci si odnesli notýsky, tužky a propisky a nejlepší také sladkou odměnu.